Hverdagen i Lærkereden

I Lærkereden er hverdagen præget af, at vi har opdelt året i en række temauger, der enten følger årets gang såsom høstuge, jul, fastelavn og påske, eller har et udviklingsorienterede tema såsom sanseuge, idrætsuge eller fordybelsesuge.

Når vi ikke holder temauger, tager vi på tur i området, laver kreative projekter eller leger på vores store legeplads. Vi laver ofte aktiviteter, hvor vi kan samle børnene på tværs af alderstrin og stuer både i større og mindre grupper. Vi prioriterer barnets behov højt, og aktiviteter tilrettelægges så vidt muligt efter, hvad vi ser behov for i løbet af dagen.

Morgen

Vi åbner hver morgen klokken 6, og indtil 7.45 tilbyder vi morgenmad. På dette tidspunkt er vi samlet på tværs af vuggestue, børnehave og vores basisgruppe og hygger om hinanden, så alle kan få en rolig og god start på dagen.

Ved 8-tiden fordeler vi os ud på vores egne stuer. Her er fokus på den gode modtagelse af børnene, overlevering af beskeder, samtaler med forældre og rolige aktiviteter, som børnene selv kan holde i gang. Det kan være tegneborde, puderum, perler eller modellervoks.

Formiddag

Klokken 9 holder vi samling på stuerne. I børnehaven gennemgår vi dagens aktiviteter, snakker om årstiden, dagen og vejret - det kan for eksempel være, om man skal have regntøj på, eller om det er solcremen, der er brug for. I vuggestuen synger vi sange fra børnenes sangmapper, hvor vi også bruger redskaber og fysiske ting, som vi taler om. Det er også her, vi spiser vores formiddagsmad, der varierer, men ofte består af brød, frugt, yoghurt og nogle gange sunde pandekager eller lignende.

Bagefter starter formiddagens aktiviteter, som varierer alt efter behov, og om vi har temauge eller lignende. Det kan være alt fra en leg med et særligt formål, aktiviteter på tværs af aldersgrupper og legegrupper, en tur ud i nærområdet for at se på årstiderne, kreative aktiviteter eller leg på vores legeplads. Det er også her, storebørnsgruppen mødes, og vi kører et særligt forløb rettet mod skolestart to gange om ugen.

I basisgruppen har vi en psykomotorisk terapeut ansat, der træner med børnene, og vi er til svømning en gang om ugen. Herudover deltager basisgruppen så vidt muligt i husets aktiviteter i løbet af dagen.

Frokost

Vi samles i mindre grupper klokken 11 i vuggestuen og 11.15 i børnehaven og spiser frokost. Vi indleder måltidet med en remse, som vores børn har været med til at lave. Det har vi gjort i mange år, og det giver en genkendelighed og starter måltidet på en hyggelig måde. Vi snakker om maden under måltidet, og børnene øser selv op og hjælper med at hente mad i køkkenet, hvis der eksempelvis mangler ris eller pasta.

Vi sætter ofte store og små børn sammen under frokosten, så de mindre kan få glæde af de stores hjælp, og vi kan tale sammen på tværs.

Læs mere om vores køkken og madordning her.

Eftermiddag

Efter frokost sover vuggestuen og de børnehavebørn, der har brug for det, lur. De andre går på legepladsen, og der laves aktiviteter og lege for børnene med pædagogisk fokus eller ud fra ugens tema.

Klokken 14 serverer vi eftermiddagsmad for børnehaven, der ofte foregår som en madcafé, hvor børnene løbende kan gå til og fra maden. Det giver en anden ro på måltidet og gør, at børnene ikke stoppes midt i en leg eller aktivitet. Maden, der serveres, er noget børnene let selv kan styre såsom brød eller frugt. Vuggestuebørnene spiser på stuerne i takt med, at de vågner fra lur.

Resten af eftermiddagen står også på leg og aktiviteter, der er lette for børnene selv at holde i gang, enten på legepladsen eller inde på stuerne. Vi har fokus på, at børnene hentes løbende, og det er også her vi har mulighed for at holde kortere forældresamtaler og snakke dagen igennem i personalegruppen.

Klokken 16.15 samler vi de børn, der er tilbage, på en stue og serverer en sen eftermiddagssnack omkring klokken 16.30. Vi laver rolige aktiviteter med børnene, indtil de bliver hentet, og vi lukker klokken 18.